senaste skörden

hej på er alla!
här bjuder jag på en bild av de smaskiga smyckespralinerna som jag har gjort idag. skörden kommer att gå till elofssons garderob & galleri.



ett av smyckena fick inte följa med eftersom det blev så bra att jag bestämde mig för att unna mig det själv.
egoist? javisst! men nån måtta tyckte jag nog det fick vara. är man smyckesdesigner så kan man väl nån gång få unna sig nåt som man har gjort. sen kan det ju vara bra att ha ett stycke av sin egen design på sig, som reklam, resonerade jag som argument för att få behålla smycket.



annars är det märkligt det här med textila smycken. folk verkar inte fatta att man kan ha på sig virkat bara för att det råkar vara format som ett smycke. ett onödigt motstånd som folk har bara för att dom inte är vana vid textila smycken. synd, med tanke på vilken underbar flora av coola, spännande och förhållandevis billiga smycken man missar bara för att man inte vågar. det känns kanske inte tillräckligt "ädelt" med textila smycken. smycken ska väl vara av guld eller silver? men som jag ser det är det mycket mer ädelt att virka smycken av ekologiskt garn än att tvinga folk att arbeta i guldgruvor för att utvinna några gram guld.

de vanligaste frågorna man får när man tillverkar textila smycken:
"men blir de inte smutsiga?" en i och för sig relevant fråga, eftersom smycken precis som annat som är tillverkat av textila material blir smutsiga om man använder dem länge och mycket. vad gör man med kläder som har blivit smutsiga? just det, detsamma gäller för smycken.
"men håller de?" svar: de håller. de är virkade. virkat håller i generationer. se bara på alla gammelmormors virkade spetsar som omsorgsfullt broderats fast på örngott som har fått stå ut med både det ena och det andra. vilken fråga egentligen, jag borde nästan bli lite förnärmad.
frågor som är relevanta men som i så fall borde gälla för all textil. man frågar sig inte om en gardin eller ett plagg man köper går att tvätta eller om den håller, utan man tar det för självklart, vilket det verkligen borde vara. men så fort det gäller smycken, så kommer misstänksamma margit in i bilden. stackars misstänksamma margit. hon kanske vänjer sig så småningom.

mvh
T.


Kommentarer
Postat av: Viktoria - ♥ s t j e r n f a l l ♥

Svar: Ögonen är från stoffochstil.se :)

2009-08-26 @ 15:08:11
URL: http://stjernfalls.blogg.se/
Postat av: Linda

Såg hos Stjernfall att du eftersökte ögon. Jag kommer att börja sälja sådana vilken dag som helst nu. Inväntar en större leverans och kan sedan erbjuda ögon i alla dess färger och storlekar till ett rimligt pris. Det är sk safety eyes som man klämmer fast på baksidan.

Så titta in hos mig lite nu och då och kolla när jag har fått hem ögonen! Kommer att ha en utlottning i samband med uppstarten också!

2009-08-26 @ 15:20:07
URL: http://ilkkadesign.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag tror oron för att de inte ska hålla är relevant till viss del, vissa textila smycken slits ju till slut sönder om man använder dem varje dag, i alla fall armband som sitter nära huden och skavs en hel del. Det gäller ju inte för silver- eller metallsmycken. Men de kan ju å andra sidan gå sönder på andra sätt,(men inte slitas sönder av normalt användande varje dag). Men jag tror det kan påverka vad man är villig att lägga mycket pengar på. Sen är det förstås ovana med, vi ser inte textila smycken lika ofta!

2009-08-26 @ 15:51:27
Postat av: bonna

Hej, igen!



Underbara halsband förresten, nog det finaste du gjort i smyckesväg tror jag!!



2009-08-26 @ 15:52:55
Postat av: Theresa

bonna: visst har du rätt; virkade smycken håller kanske inte lika länge som silver. men bör de överhuvudtaget jämföras med silver? det gör man väl kanske automatiskt om silver är "normen" för vad ett smycke är, men det är ju trots allt ett textilt smycke och inte ett silversmycke. det tål ju inte hur mycket slitage som helst.

2009-08-26 @ 19:51:17
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oh la la nu har du fått till det. De är verkligen jättefina allihop. Skapar ett sånt där begär när man vill ha en i varje färg.

Din blogg ger massor av inspiration och fina tips.

Så idag plockade jag fram stickpinnarna och en hög dammiga garner samt stal några av Alices pärlor och skapade något omöjligt att identifiera. Resultatet sitter nu på Petters arm och är snett och konstigt, men skapat med kärlek. :)

2009-08-28 @ 18:04:18
Postat av: Theresa

absolut att det viktigaste är att det är skapat med kärlek. det gör absolut inte ett smack om det är lite snett, det är oftast bara man själv som ser det ändå.

TACK för att du känner dig inspirerad av innehållet i min blogg. det är ju det som är själva syftet med bloggen; att inspirera och entusiasmera andra att ta till stickorna eller virknålen!

T.

2009-08-29 @ 19:45:51
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0