de elaka kungarna från västerlandet

när man har slutat röka kan det emellanåt hända att man drabbas av ett våldsamt sug sådär plötsligt. suget gör att man tappar allt som har med logik att göra. förgäves försöker man att tackla detta begär på logiskt håll.
1. man försöker intala sig själv att man blir sjuk av att röka. det är inte frågan om IFALL man blir sjuk utan NÄR. svaret man får från den där inre demonen är: "jag skiter i om jag DÖR av en cigarett. det är värt det. ge mig den"
2. man försöker intala sig vilken dålig förebild man är om man tar en cigarett. du har faktiskt ett barn säger man till sig. "det spelar snart ingen roll" säger den inre demonen. "får jag inte en cigarett NU har du varken barn eller man för jag kommer att slå ihjäl alla inom en radie av tre meter från mig. där kan vi snacka om en riktigt dålig förebild"
3. att det är dyrt kan jag bara nämna, men det biter naturligtvis inte på demonen överhuvudtaget eftersom den har ett seriöst förhållande med mammon.
4. ju mer desperat man blir att hitta på anledningar, desto ytligare blir det. "man blir ful om man röker. titta bara på alla rök-kärringar. vill du se ut som dem?" säger man och den inre demonen svarar plikttroget: "bara jag får en cigarett så kan jag se ut hur som helst. dessutom håller man sig smal och fin om man röker" (vilket för övrigt inte är sant)
5. det enda hittills fungerande argumentet för mig är det som jag kallar "de elaka kungarna från västerlandet". tobaksindustrin är ingen vacker industri. inte vacker alls. och jag vägrar att vara en del av den skiten längre. det är en stor sorg att jag redan har varit en del av den snuskiga industrin, som dagligen våldför sig på och mördar människor i alla åldrar.
att det över huvud taget finns en sådan LAGLIG drog är för mig helt ofattbart.

säg att du fick en kallelse från Medicinska Institutet som skulle vilja testa ett nytt läkemedel på dig. du var en av de få lyckligt utvalda.
du fick information om att läkemedlet:
1. smakade fruktansvärt illa och att du var tvungen att inta det under lång tid för att vänja dig vid att inte kräkas
2. gjorde att du fick hjärtklappning varje gång du tog det
3. gav dig onormalt högt blodtryck, så högt att du på sikt skulle få förträngningar i blodkärlen
4. gjorde dig nedstämd, nervös och illa till mods
5. garanterade att du på sikt skulle få lungsjukdomar som KOL eller lungcancer
6. var mer beroendeframkallande än heroin
7. gav dig 50% chans att överleva till din 65-årsdag

att delta var helt frivilligt såklart. men det kostade ju förstås. experimentet skulle beräknas pågå under 20 års tid, minst. förmodligen längre, eftersom du vid det laget skulle ha varit så beroende att du skulle göra vad som helst för att få fortsätta. du skulle få betala ca 30:- varje dag i tjugo års tid. det skulle innebära att du i slutänden kom upp i en nota på 216.000:-

nu fattar du nog att jag kommer att vara en besserwisser och fråga dig den självklara frågan:
"skulle du göra det?"
men det tänker jag inte. jag vet att du är så smart att du inte skulle göra det.

om det är så att du röker: SNÄLLA SLUTA!
jag säger inte det för att jag vill verka redig och besserwissrig. och du gör ju som du vill förstås. jag vill bara verkligen inte att du ska behöva bidra med ditt liv för att göda de elaka kungarna.

tack för idag.
mvh T.
som är rökfri.



Kommentarer
Postat av: britt

Hej! Va gulligt skrivet, sådant värmer djupt i hjärtat! Jag blir rörd...



Jag gör ju samma sak; rekommenderar din blogg för alla. ;-) Jag tipsade annonstidningen när de var här och gjorde hemma hos reportaget, så vem vet...



Kram en rökfri Britt

2009-11-18 @ 19:41:02
URL: http://prillig.blogspot.com
Postat av: Svante

Satan vad bra skrivet Theresa... Jag ska göra mitt yttersta för att kunna ingå i samma icke-rökande skara. Hellre rökfri än... öh,.. Mökfri? (sjukt dåligt)



Kram!



/Svante

2009-11-20 @ 11:11:12
URL: http://igelkottagott.blogg.se/
Postat av: T.

svante! jag blir så glad om jag lyckas påverka dig att sluta nu när du ändå inte har hållit på i tjugo år...

men jag tänker inte vara nån besserwisser; var och en gör som dom vill.

idag har varit ytterligare en skitdag då det känns som: "ska man få 8-10 år extra av sitt liv och tvingas genomgå DET HÄR under de åren??? då är det faktiskt värt att röka ihjäl sig och vara lycklig under en kortare tid"

men det kanske går över sen.

ett botemedel är att gå ut och kolla in alla miserabla rök-offer (såna som man själv var för inte så länge sen). då känner man sig lite bättre

mvh T.

2009-11-20 @ 20:23:19
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0