peruk

idag tänkte jag att vi skulle sticka en peruk.
den här har jag lånat från knitty.com där det finns en massa skoj. just den här skapelsen är det megan reardon som har hittat på.





du behöver:
garn i skrikig färg
stickor
rundsticka eller strumpstickor
markörer av något slag

gör så här:
du stickar peruken nerifrån och upp.
lägg upp 96 maskor på en rak sticka.
sticka nu resårstickning, dvs 2 räta, 2 aviga. håll på så tills du har ett stycke som räcker från lite under hakan till ögonbrynen. om du vill ha en längre peruk, kan du fortsätta sticka lite till.

nu är det dags att sticka luggen.
sticka över allt på rundsticka. lägg nu även upp 32 extra maskor utöver dem som du hade från början. de nya maskorna ska bli luggen.
sticka ett par varv, och börja sedan att ta in. intagningen ska vara identisk både fram och bak.

börja ta in:
mät ut mitten fram och sätt markörer där luggen börjar och slutar, samt likadant på baksidan. 32 maskor fram och 32 bak således.
sticka 1 varv vanligt med resårstickning och ett varv med intagning på insidan av markörerna. sidorna stickas som vanligt.
sluta när du har 6 maskor mellan markörerna. maska av. vräng arbetet och sy ihop en "bena".
färdigt!

mvh T.


Kommentarer
Postat av: Mandragora

Vilken läcker peruk! Jag kan absolut tänka mig en sådan grön!

2009-09-06 @ 02:16:18
URL: http://shakti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0