7 tips om inspirationen tryter

inspiration är till för amatörer. vi andra går till jobbet, var det en konstnär som sa en gång. och något ligger det i det. man kan ju inte sitta och vänta på att inspirationen ska dyka upp utanför dörren. den kan förvisso göra det, men då gäller det att man är med och håller ögonen öppna.
men hur gör man när inspirationen tryter? 
alla hamnar nog på en platå emellanåt, oavsett om man är programmerare eller konsthantverkare.
det viktigaste är att komma ur de tankarna att man inte kan något, att inget man gör är bra nog. jag vet inte hur det är med er, men för mig funkar det så att om inspirationen inte finns där är det lätt att andra negativa tankar smyger sig på och förmörkar det som annars skulle ha varit hur bra som helst. och då är det lätt att man inte ser eller upptäcker det som skulle ha varit inspirerande om man hade varit på topp.
.
därför vill jag dela med mig av några tips till er andra som i ert yrke har krav på kreativitet:
1. gå ut i naturen. funkar alltid, till 100%. hur hängig du än är innan så känns det alltid en liten smula bättre, och då kan man börja funka igen. har du ingen natur där du bor, försök åtminstone hitta ett träd och titta på det en stund. det låter kanske fånigt, men tänk inte på det nu utan gör bara.
2. för illustratörer och tecknare: rita av ditt frukostbord. varenda dag. gör det till en rutin. 
3. för författare, bloggare och andra skribenter: gör små ordskisser av sådant du ser runt omkring dig. absolut inga krav på att det ska vara någon kvalitet på det du skriver, gör bara. redigera kan du göra någon annan dag. 
4. hör kanske ihop med det förra, men skaffa en liten idébok som du har med dig ÖVERALLT och då menar jag överallt. när du är ute på affärsmiddag, på toa, ute och campar, överallt. till slut kommer du på en idé som du inte har råd att glömma bort. diktafon funkar också.
5. dagdröm ofta. det här kanske låter som floskler, men faktum är att man måste veta vart man vill. dagdrömmar, eller positiv visualisering eller vad man nu vill kalla det, är ett bra sätt att hitta till det man vill. gör det gärna med papper och penna framför dig. 
6. gör inspirationscollage. själv har jag ett antal pärmar med bilder som jag har samlat till en regnig dag. när jag känner att det tryter med inspirationen tar jag en glutt i pärmarna och känner mig genast på lite bättre humör. 
7. ta en paus! en kopp kaffe, ett glas juice eller en chokladpralin. det piggar upp, och du tänker på annat under några minuter. 
.
mvh T. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0