heder åt dig

när jag var ute med doris på lunchpromenad, kom jag i samspråk med en gammal dam som tyckte att jag hade en så fin hund.
det syns att hon har det bra, att hon är välmående, sa hon.
jo hon är väldigt pigg och alert, tyckte jag.
jo, fortsatte hon och liksom spände ögonen i mig, men det verkligen SYNS på henne att hon blir väl omhändertagen.
och hur det nu var så började damen att berätta en historia ur sin barndom, om ett föl som hon hade fått kontakt med på ett speciellt sätt. det där fölet hade liksom lärt henne att förstå djur. hon menade att man med tiden lär sig "prata" med djuren och känna in hur de har det. 
sen sa hon: 
all heder åt dig, sa hon.
jag visste inte vad jag skulle säga riktigt, så jag sa tack och att jag skulle försöka förvalta det hon hade sagt på ett bra sätt. när vi senare skildes åt, sa hon det igen. all heder åt dig.
under resten av promenaden tänkte jag det. all heder åt mig. får jag en liten hund att må bra så är jag visst hedervärd. plus en massa andra saker man kan göra i sin vardag. det är så lätt att vifta bort små saker man gör som ovidkommande, men faktum är att det är de små sakerna tillsammans som är det hedervärda. man måste inte förändra hela världen i en handvändning för att det ska kunna betraktas som hedervärt. det kanske räcker med att göra en sak. det är i alla fall bättre än att göra ingenting alls. små små förändringar till det bättre är hedervärt. 
så all heder åt mig.
och åt den lilla tanten som vågade säga det till en medmänniska som hon inte kände. det var hedervärt. 
så nu vill jag skicka detta vidare och säga:
gör något hedervärt idag.
all heder åt dig.
mvh T.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0