recycling: tenntrådsbroderier

här kommer en ny laddning armband i tekniken tenntrådsbroderi. förutom den traditionella tekniken med tenntråd, använder jag gitarrsträngar och blixtlås.
det andra armbandet från vänster har en fläta av koppartråd. jag strippade en bit elkabel och voilá. det finns material vart man än ser.
lite närbilder.
traditionella tenntrådsarmband brukar ha en knapp av renhorn. jag tycker att hornen ska sitta kvar på renen, och använder därför recyclade knappar direkt från loppisen.
jag vill ändå att knapparna ska ha en snygg patina, så jag raspar lite med en fil om det är en alltför blank knapp.
mvh skelettmuffins

Kommentarer
Postat av: Tyg och otyg

Renar fäller iofs sina horn, så man kan ju hoppas att det är då man tar vara på dem och tillverkar knappar och annat av dem.

2011-06-15 @ 12:13:46
URL: http://tygochotyg.blogspot.com
Postat av: T.

ja det har du rätt i. man tar vara på hornen som ändå fälls ju!

2011-06-15 @ 22:55:29
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/
Postat av: Ulrica

Hej, vad fina grejer du gör i skinn/läder... Min man letar efter ett hängande mobilfodral till sin iPhone - är det något du skulle kunna tänka dig att tillverka? Kontakta mig gärna! MVH [email protected]

2011-07-01 @ 17:01:26
URL: http://dozandesign.blogg.se/
Postat av: Camilla

Hejje! Du va mej en kreativ person i min smak. Såå mycket fint du har skapat. Får man fråga vad figuren heter du gjort smycken av i origami? Trekanten menar jag. Lackar du pappret efter vikning? Otroligt snyggt!!! Mvh Camilla

2011-08-30 @ 14:34:48
Postat av: T.

camilla: vad roligt att du hittat hit, välkommen! origamismycket är baserat på samma modul som man gör när man ska vika en kub, men med en liten twist. kubvarianten heter Iro Bako och inkluderar 6 st moduler, medan mitt smycke (triangeln) har tre moduler i varje "plupp". och mycket riktigt, jag lackar dem med klarlack.

mvh T.

2011-08-30 @ 15:23:44
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/
Postat av: Camilla

Hejje igen! Tack för ditt svar. Måste säga att jag är lite impad av men själv. Alldeles ny på origami och har i dagarna fått min första bok och papper med posten. Jag har lyckats med "din trekant". Bra va :). Det var svårt att välja papper märkte jag. Brukar du använda japanskt eller annat papper? Dina skellettmuffins finns dom till försäljning? Pris? Mvh Camilla

2011-09-01 @ 14:53:42
Postat av: T.

vad kul att du har satt igång med origami! Jag kan lova att du kommer att få mycket kul, det finns så mycket kul man kan göra.

Jag brukar använda ett 80 eller 100 grams-papper, och jag använder vanliga A4, men det finns ju specialpapper avsedda för origami, som är kvadratiska från början. Jag har inte kört med rispapper än, men funderar på att testa mullbärspapper för att se hur effekten blir.

Tänker du på Skelettmuffinsarna som är gjorda i krympplast? Om det är dem du tänker på finns just de inte till försäljning, eftersom jag inte tycker att de får riktigt den finish som jag kräver av en säljbar produkt. Origamismyckena finns däremot bland annat på Östasiatiska Museet i Stockholm och Form Design Center i Malmö, om du har vägarna förbi. :)

Lycka till med origamiprojekten!

mvh T.

2011-09-01 @ 20:16:58
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/
Postat av: Camilla

Hejje på lördakväll! Sitter å viker trekanter för fulla muggar. Jätteskoj. Vad synd att inte dina skelettmuffins finns att köpa. Hoppas du får till en bra finish framöver. Om jag bott i Sthlm så hade jag redan varit och kollat in dina fina saker på museet. Bor i Lidköping så liiite långt att åka. Trevlig helg! Mvh Camilla

2011-09-03 @ 20:40:32
Postat av: T.

camilla: vad roligt att du har kommit igång med att vika. det är lite lätt beroendeframkallande eller hur :)

du vet väl att du sen kan sätta ihop modulerna till månguddiga stjärnor om du skulle få för dig det. då sätter man ihop tre moduler först för att få en ny grundform, och sätter ihop flera såna grundformer. det är fantastiskt med origami.

nej, tyvärr har jag inga säljställen i Lidköping än, men du kanske har några tips?

mvh T

2011-09-04 @ 01:02:48
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/
Postat av: Camilla

Men nuuu gör du mej jättenyfiken på stjärnan. Fattar inte riktigt hur du menar. Har du möjligtvis en bild? Frågar lite försynt för jag vill inte vara påstridig. Men detta är superkul å dina tips gillar jag skarpt. Du är duktig på det du gör. Ang säljställen kommer jag inte på nått bra tips till dej. Denna lilla stad har inte så mycket att erbjuda men lovar att tänka på det. Hoppas din helg varit bra! Mvh Camilla

2011-09-04 @ 22:26:25
Postat av: T.

camilla: stjärnan bygger på 3x4 dvs 12 moduler. du sätter ihop dem tre och tre först, och sedan sätter du ihop grupperna om 3 med varandra. MEN! det finns ju fler stjärnor ändå, du kan göra stjärnor med 30 moduler och fler! men det är pilligt och du behöver tid till ditt förfogande! kolla youtube, och även origamiresourcecenter.com, de har jättemånga bra tips och diagram på kul modeller. lycka till!

2011-09-27 @ 21:13:59
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0