pysseltips: rundfläta ett band

hej alla!
ett litet fredagspyssel om det kliar i fingrarna. idag ska vi lära oss hur man rundflätar ett band.
eftersom jag själv gör smycken använder jag mina band till att göra armband av, men jag kan tänka mig att användningsområdena är många! en del av er har säkert gjort såna här band i syslöjden, men då får ni en liten repetition i så fall, vilket ju aldrig skadar. projektet är perfekt för restgarner, men som alltid förespråkar jag ju även experiment med udda material (exempelvis gitarrsträngar, elkablar, remsor från gamla plastpåsar osv)
okej, då kör vi.
 
du behöver:
rund kartongbit, ca 10 cm i diameter
sax
7 snörstumpar, varav 6 lite tjockare och en tunnare (om du vill fläta med pärlor, annars 7 lika tjocka). välj själv om du vill ha samma färg eller olika färger.
ev. pärlor
 
 
trä upp pärlor på den tunna tråden.
knyt ihop trådarna
 
klipp nu 8 snitt i kartongbiten, och stansa ett hål med saxen i mitten. trä in snörena i hålet, med knuten på undersidan. trä i alla snörena. ett hack ska alltså vara tomt.
 
räkna nu två hack bort, ta snöret i det tredje hacket, och lossa det från hacket. lyft över det till det tomma hacket...
 
...såhär. tryck in i det tomma hacket. rotera. upprepa hela tiden detta: räkna två hack emellan, ta det tredje snöret och lyft över det till det tomma hacket, rotera. 
 
om du nu väljer att fläta med pärlor, trär du över en av pärlorna på översidan när du kommer till den tunna tråden, den som du har trätt upp pärlorna på. trä den nära hålet. den ska in under nästa tråd sen.
 
sen tar du den tunna tråden och lyfter över den i det vakanta hacket, som vanligt.
 
det tar en liten stund innan det blir nåt, men ha tålamod. till slut kommer det ut ett flätat band på undersidan av plattan!
 
klart!
 
jag avslutade med låsklämmor och en krok som jag böjde till av ståltråd, så blev det ett...
 
...armband.
 
lycka till!
mvh T. 

Kommentarer
Postat av: Anna Hanehöj Pohjola

Oj! Vilket bra tips. Det ska jag testa. Jag har sytt en massa figurer som Frans kan titta på (barnet Frans) och upphängningstråden var länge det stora frågetecknet i min pysselhjärna (corpus callosum). Det slutade med att jag virkade snören av färglada bomullstrådar. Rätt bra. Men dessa var ju ännu finare.

2011-04-10 @ 16:00:55
Postat av: T.

ja de är väldigt roliga att göra också, helst med många olika färger!



2011-04-10 @ 17:24:18
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/
Postat av: Maggan

Tack vilket bra tips !! Hittade detta av en slump. Har du bra tips på hur man gör om man villa ha, fleecetyg och bara 2-4 färger. Skall bli en leksak till hunden :)

Ha de gott / Maggan

2012-01-24 @ 16:48:17
Postat av: T.

kul att du hittat till skelettmuffins!

jag har själv gjort en leksak till min hund med den här tekniken, och då använde jag matt-trasor istället för garn (man kan ha två i varje skåra om det ska bli hållbart till en större hund). jag gjorde ett långt rep, som jag sedan knöt i båda ändarna. väldigt uppskattat av min lilla hund! lycka till!

2012-01-25 @ 00:07:09
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/
Postat av: yvonne

Glad att jag hittade din beskrivning på rundflätan ! lovat fläta ett utställnings koppel men har faktiskt aldrig flätat så här!
Tack//yvonne

Svar: Kul att du hittat ett tips som kan funka! Kolla slöjdbloggen www.365slojd.se också, där finns massor av bra tips!
Pretto Skeletto

2012-11-20 @ 11:31:20
URL: http://kimamadesign.blogspot.com
Postat av: Anna

Tack för tipset, nu ska här flätas tagelarmband!

2012-12-15 @ 21:33:02
URL: http://horseinacreek.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0