barnkläder - för barn eller för vuxna?

en stickmaskin kan bli ens bästa vän. den gör allt man säger åt den.
häromdagen hade vilma på sig en av mina tröjor, vilket var väldigt näpet. den stora stora tröjan på den lilla lilla tjejen. coolt och gulligt på samma gång. inspirerad som jag alltid blir av min dotters supercoola sätt att klä sig, bestämde jag mig för vad nästa projekt ska bli: en överdimensionerad tröja för barn. den ska kunna användas som klänning likväl som långtröja, och den ska vara skön och bekväm att leka i.

det är en annan sak jag har funderat på. varför är det så omöjligt att hitta kläder som går att leka i till små tjejer? nu när hon har växt ur de där myspys-storlekarna så finns det bara tajta rosa jeans med fjärilar att välja på. det kan väl vara fint, men varför inte öka utbudet hörni ni som designar.
vi blir alltid hänvisade till "pojk"-avdelningen om vi vill ha något rymligare lek-kläder. och dom är alltid bruna eller marinblå med en ful spindelmannen på. rymliga kläder i roliga färger finns helt enkelt inte. eller? har ni tips?

barnkläder och då speciellt tjejkläder är kopior av vuxenkläder vilket inte är okej. barn sitter inte i möten hela dagarna. barn leker och klättrar, hoppar och skuttar. låt kläderna vara anpassade efter dessa behov då.

därför ska jag nu designa en liten kollektion med lätt överdimensionerade plagg för barn.
håll utkik. jag lägger upp allt eftersom!

ha det bra idag
mvh T.

Kommentarer
Postat av: Mor

Kanske du kunde göra en kollektion med överdimensionerade kläder för gamla mormödrar som inte längre kommer i kläder från 1900-talet.

2009-09-01 @ 17:18:31
Postat av: Rozaleen

sv: tack för tipset! :)



kram

2009-09-02 @ 09:13:18
URL: http://totalflopp.blogg.se/
Postat av: Theresa

min erfarenhet, i alla fall i konsthantverkssvängen, är att alla tanter vill ha stort stort hela tiden. jag och mina kollegor som stickar lite snygga kläder får alltid kommentarer från tanter om att vi stickar för smått. så det kanske är en idé att börja sticka lite större för tanter med. men då får ni lova att ni också börjar klättra i träd och sånt som barn får göra..

2009-09-02 @ 15:25:14
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/
Postat av: t.

rozaleen: varsågod! hoppas du hittar något matnyttigt här inne hos mig.

2009-09-02 @ 15:27:39
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/
Postat av: Mor

Klättra i träd, självklart!

2009-09-02 @ 21:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0