Vegan i 30 dagar - hur gick det sen?

Hej.
För ett tag sedan bestämde jag mig för att testa på att äta bara vegankost under 30 dagar. Jag lade medvetet denna period över julen, för att undersöka hur det skulle gå och om det nu var så himla svårt som jag trodde.
Det här är de slutsatser jag har dragit och de erfarenheter jag fått än så länge.
.
1. Jag vill fortfarande vara vegan. Experimentet var tidsbestämt, och jag hade bestämt mig för att när de 30 dagarna var slut skulle jag festa loss på en pizza med mycket ost och en semla - de två sakerna som jag tänkte skulle vara svårast att helt avstå från. Jag har ätit både pizza och semla efter experimentet, men helt veganska. Det blev bara så att jag köpte en pizza utan ost, och semlan gjorde jag själv. Jag tror nog ändå att jag vill köpa en semla på konditori så småningom.
2. Det är inte så mycket smaken utan texturen jag söker i mat. Detta är en intressant insikt. Innan experimentet var jag övertygad om att det var smör och creme fraiche som eventuellt skulle kunna få mig att vackla. Men nu när jag lite mer regelbundet har kört på alla möjliga röror (hoummus, tapenade, en god senapsröra som jag har hittat på, baba ganousch, avocadoröra osv.) med en krämig konsistens, så finns det ingen anledning att sakna creme fraiche. Smör kan jag fortfarande sakna, men det finns ju mjölkfritt smör om man vill ha det.
3. Det går att leva utan smör och ost på mackan. Se ovan. Jag har ersatt det mesta smöret med avocado eller hoummus, som jag har stående i kylen för jämnan, och det är som sagt mest konsistensen jag vill åt ändå, visar det sig. Smält ost saknar jag, och vill verkligen hitta ett BRA alternativ att till exempel smälta på pizza och varma mackor. Halloumi är något jag kommer att sakna om jag blir 100% vegan.
4. Det är lätt och det är svårt att vara vegan. Jag trodde att man måste vara jätte jättehardcore för att vara vegan, och till viss del stämmer det. Det beror på om man bara drar det till att man väljer det mjölkfria smöret istället för det som är tillverkat av mjölk, eller om man verkligen kämpar för djurrätt som många veganer gör. För många är vegankosten en naturlig del i en hel kedja av noga genomtänkta gärningar som man väljer att göra resp. inte göra. Om man verkligen ska gå steget helt ut och inte på något sätt beblanda sig med något som är tillverkat av djur, kan man nog få det svårt eftersom så mycket innehåller delar av djur på ett eller annat sätt. Maten kan man ju värja sig mot, och kläder också, men det blir svårare att välja boende och en massa annat, som faktiskt kan innehålla delar av djur fast man inte vet om det. Det låter ju som om jag sitter och hittar på, men det är förvånansvärt mycket som det finns djurrester i.
Det är å andra sidan lätt att bestämma sig för att sluta äta saker med djur i egentligen. Svårt när man ska gå ut och äta på mindre orter, men i större har man ju kommit lite längre och insett att det finns folk som vill avstå från att bidra till djurplågeri, samt äta en hälsosam kost som vegankost. Jag är helt övertygad om att vegankost är det bästa man kan välja, dels för sig själv och för andra. Att medvetet välja vegankost har i alla fall fått mig att reflektera över valet och vad det innebär om alla skulle göra likadant. Att äta en klimatsmart kost som vegankost är ett sätt att bidra till att minska det ekologiska fotavtrycket, och, vilket är mycket viktigt för mig, att inte bidra djurs enorma lidande på den här planeten, lidande som bara finns till av en enda anledning: att folk vill ha billigt kött, NU! Det är något jag tar avstånd från, och något jag tänker fortsätta med att ta avstånd från.
5. Men har jag inte fuskat en enda gång då? Jo, faktiskt. När jag var i Stockholm i helgen köpte jag en macka med lite grillad halloumi. Visserligen har 30 dagar gått, så rent tekniskt får jag ju. Det skulle jag ju emellertid inte ha gjort, eftersom jag blev fruktansvärt dålig i magen av det. Detta gör att jag närmar mig övertygelsen att vi inte är ämnade att äta mjölkprodukter över huvud taget. Om man blir så dålig efter bara drygt 30 dagar utan, är det verkligen meningen att vi ska äta sådan mat då?
6. Känner jag mig något piggare då? En av anledningarna till experimentet var att se om jag kunde bli piggare. Jag tycker nog att det är lite hugget som stucket, om uttrycket tillåts, än. Men det kan ju bero på andra orsaker också, till exempel att det är så himla mörkt hela tiden så man blir trött av det. Kanske lite lite piggare ändå. Eller så är det bara placebo, vad vet jag?
.
Intressant har experimentet i alla fall varit, och jag kommer i alla fall att än så länge köra vegankost i 99,9% av fallen. Om det blir en grillad halloumibit till sommarens grillkvällar så får det vara hänt (med extrema magsmärtor som följd) men jag har helt säker på att jag har lagt om det mesta av kosten till att inte innefatta animaliska produkter över huvud taget.
.
Med vänlig hälsning
Skelettmuffins
.

Kommentarer
Postat av: Tina

Jag har också varit inne på att bli vegan, men har avstått, av flera orsaker, bla är jag allergisk för många vegetariska produkter. Kött har jag däremot tagit bort, men äter lite fisk.

Men jag tror inte på att alla kan bli veganer, däremot på en mycket minskad köttkonsumtion. Vi behöver också dyngan, för att gödsla våra grödor med. Kvävegödsel är ju inget bra alternativ. Vidare tror jag på att vi måste kräva en vettig djurhållning, sett till att djuren ska ha det bra. Matprodukten/köttet blir ju även mycket bättre då, för de som väljer att äta köttet. Sedan tycker jag också att, om man väljer kött så ska hela djuret tas om hand, annars så är väl även det resursslöseri, eller?

Även om jag inte är vegan så äter jag ofta veganskt.

Sköt om dig. Tina

2012-01-23 @ 18:38:30
Postat av: T.

jo det finns mycket i det du säger. det är jätteviktigt att vi gör någonting i alla fall, till exempel kräver en bättre djurhållning, det är ohållbart som det är nu. Alla måste inte bli veganer, men alla kan göra något för att det ska bli lite bättre. om det då är att äta vegetariskt bara en dag i veckan i stället för ingen alls, så är det bättre.

mvh Skelettmuffins

2012-01-23 @ 22:43:36
URL: http://skelettmuffins.blogg.se/
Postat av: Laks - den djurrättande feministen

Vad kul att du äter mycket veganskt! :) Och visst upptäcker man efter ett tag att det inte alls är så jävla svårt? Jag oroade mig jättemycket innan jag blev vegan, att jag skulle sakna vissa maträtter och bakelser och sånt. Men jag har bara lärt mig att göra dem själv, på ett annorlunda sätt! Det jobbigaste med att vara vegan är att man blir bemött på ett inte så trevligt sätt alla gånger...

2012-01-29 @ 18:31:09
URL: http://laks.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0